Γενικά
- Κωδικός Μαθήματος: 106ΕΥΥΚ
- Εξάμηνο: 1ο
- Διδάσκων Ακαδ. Έτος 2020-2021: Δημήτρης Καραμπατζάκης, Επίκουρος Καθηγητής
- Τύπος Μαθήματος: Υποβάθρου, Ανάπτυξης Δεξιοτήτων
- Είδος Μαθήματος: Υποχρεωτικό (ΥΠ)
- Διδασκαλία Θεωρίας: 3 ώρες/εβδομάδα
- Διδασκαλία Φροντιστήριο: 1 ώρες/εβδομάδα
- Διδασκαλία Εργαστηρίου: – ώρες/εβδομάδα
- Πιστωτικές μονάδες ECTS: 7
- Γλώσσα διδασκαλίας και Εξετάσεων: Ελληνικά
- Το μάθημα ΔΕΝ προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του μαθήματος είναι η διδασκαλία των βασικών γνώσεων που απαιτούνται για τη μελέτη, ανάλυση και σχεδίαση των ψηφιακών κυκλωμάτων συνδυαστικής και ακολουθιακής λογικής και η ανάπτυξη της ικανότητας ανάλυσης και σχεδίασης σύγχρονων ακολουθιακών ψηφιακών κυκλωμάτων. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής/τρια θα είναι σε θέση να:
- Να αναγνωρίζουν, εκτός από το δεκαδικό, τα άλλα συστήματα αρίθμησης όπως, το δυαδικό, το οκταδικό, το δεκαεξαδικό και να παριστάνουν έναν οποιονδήποτε δεκαδικό αριθμό σ’ ένα από τα παραπάνω συστήματα.
- Να μπορούν να μετατρέπουν έναν αριθμό από το ένα σύστημα στο άλλο.
- Να παριστάνουν τους προσημασμένους αριθμούς στο δυαδικό σύστημα.
- Να παίρνουν τα συμπληρώματα «ως προς 1» και «ως προς 2» ενός δυαδικού αριθμού.
- Να κάνουν αριθμητικές πράξεις στο δυαδικό σύστημα.
- Να ξεχωρίζουν έναν δυαδικό από ένα BCD αριθμό.
- Να γνωρίσουν τους δυαδικούς κώδικες.
- Να γνωρίσουν τις λογικές πράξεις και τις λογικές πύλες OR, AND, EXOR, NOT, NOR, NAND, EXNOR.
- Να γνωρίζουν τη θετική και την αρνητική λογική, παράστασης λογικών κυκλωμάτων.
- Να αναλύουν και να συνθέτουν συνδυαστικά λογικά κυκλώματα.
- Να ελαχιστοποιούν λογικές συναρτήσεις με τους πίνακες αληθείας, τους κανόνες της άλγεβρας Boole, τους πίνακες Karnaugh και τη μέθοδο Quine-McCluskey.
- Να γνωρίζουν τις τεχνολογίες κατασκευής ολοκληρωμένων κυκλωμάτων TTL, ECL, NMOS, PMOS, CMOS και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.
- Να σχεδιάζουν συνδυαστικά λογικά κυκλώματα.
- Να γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά και να μάθουν να σχεδιάζουν κυκλώματα κωδικοποιητών, αποκωδικοποιητών, πολυπλεκτών, αποπλεκτών, ψηφιακών συγκριτών και να υλοποιούν με τη χρήση τους συνδυαστικά λογικά κυκλώματα.
- Να γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά και να μάθουν να σχεδιάζουν κυκλώματα, που θα κάνουν αριθμητικές και λογικές πράξεις.
- Να γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά και να μάθουν να σχεδιάζουν flip flop και άλλα κυκλώματα παλμών.
- Να αναλύουν και να σχεδιάζουν ακολουθιακά λογικά κυκλώματα.
- Να γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά και να μάθουν να σχεδιάζουν κυκλώματα μετρητών και καταχωρητών καθώς και τη χρήση τους στη σχεδίαση ακολουθιακών λογικών κυκλωμάτων και συστημάτων.
- Να γνωρίσουν τα χαρακτηριστικά και τη δομή των μνημών RAM και ROM καθώς και τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να συνδεθούν ολοκληρωμένα μνήμης προκειμένου να δημιουργηθούν σπόνδυλοι μνήμης μεγαλύτερης χωρητικότητας ή μεγαλύτερου μήκους λέξης μνήμης.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Περιεχόμενο Μαθήματος
- Συστήματα αριθμών-Δυαδικοί κώδικες.
- Λογικές πύλες – Άλγεβρα Βoole.
- Ελαχιστοποίηση Λογικών Συναρτήσεων.
- Ψηφιακή Τεχνολογία.
- Προσομοίωση Ψηφιακών Κυκλωμάτων και Συστημάτων.
- Ανάλυση και Σύνθεση Συνδυαστικών Λογικών Κυκλωμάτων.
- Σχεδίαση Συνδυαστικών Λογικών Κυκλωμάτων.
- Σχεδίαση και Εφαρμογές Κωδικοποιητών, Αποκωδικοποιητών, Πολυπλεκτών, Αποπλεκτών, Ψηφιακών Συγκριτών και Αριθμητικών Κυκλωμάτων.
- Flip – Flop και άλλα συναφή κυκλώματα παλμών.
- Ανάλυση και Σύνθεση Ακολουθιακών Λογικών Κυκλωμάτων.
- Σχεδίαση Σύγχρονων (Mealy-More) Ακολουθιακών Λογικών Κυκλωμάτων.
- Σχεδίαση και Εφαρμογές Ψηφιακών Μετρητών και Καταχωρητών. Μνήμες RAM και ROM.
Διδακτικές και Μαθησιακές Μέθοδοι – Αξιολόγηση
Τρόπος Παράδοσης
- Πρόσωπο με πρόσωπο θεωρητική διδασκαλία (παράδοση, συζήτηση, επίλυση προβλημάτων).
- Παράδοση Σετ Εργασιών με χρήση του courses.cs.ihu.gr
- Διαλέξεις εξ αποστάσεως λόγω covid-19 με χρήση του Google Meet.
Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών
- Χρήση λογισμικού παρουσιάσεων διαφανειών (Power point presentations).
- Ιστοσελίδα του μαθήματος με υποστηρικτικό και βοηθητικό υλικό.
- Λογισμικό προγραμματισμού και υλοποίησης ψηφιακών κυκλωμάτων.
- Χρήση υπηρεσίας courses.cs.ihu.gr
- Ηλεκτρονική επικοινωνία με τους φοιτητές/τριες.
- Υλικό μαθήματος Moodle https://moodle.cs.ihu.gr/
- Χρηση λογισμικού INTEL Quartus Prime από το INTEL FPGA University Program.
- O σύνδεσμος διδασκαλίας εξ αποστάσεως είναι διαθέσιμος στο moodle του μαθήματος.
Οργάνωση Διδασκαλίας
Δραστηριότητα | Φόρτος εργασίας εξαμήνου |
Διαλέξεις | 78 ώρες |
Φροντιστηριακές Ασκήσεις | 26 ώρες |
Γραπτές Εξετάσεις | 2 ώρες |
Γραπτές Εργασίες | 34 ώρες |
Αυτοτελής Μελέτη | 35 ώρες |
Σύνολο | 175 ώρες (7 ECTS) |
Αξιολόγηση φοιτητών
Ι. Γραπτή τελική εξέταση (ΓΕ) (75%) που περιλαμβάνει επίλυση προβλημάτων με συνδυασμό γνώσεων της θεωρίας, υπολογισμούς και κριτική αξιολόγηση.
ΙΙ. Παράδοση πέντε (5+1) Σετ Ασκήσεων (25%) κατά τη διάρκεια του εξαμήνου.
Η εξέταση του μαθήματος γίνεται με ανοικτό το κύριο σύγγραμμα του μαθήματος.
Ο βαθμός του μαθήματος (ΒΜ = ΓΕ*0,75 + ΣΑ*0,25) πρέπει να είναι τουλάχιστον πέντε (5).
Η βαθμολογία από τα 5+1 σετ Ασκήσεων διατηρείται ΜΟΝΟ για μια ακαδημαϊκη χρονία (δηλ. μέχρι και τις επαναληπτικές εξετάσεις του Σεπτεμβρίου). Ο φοιτητής που στην εξέταση του Ιαν.-Φεβρ. θα συγκεντρώσει στην ΓΕ βαθμό μεγαλύτερο του >4 τότε εξετάζονται και οι Ασκήσεις και υπολογίζεται ο ΒΜ και καταχωρείται στην Γραμματεία. Η ίδια διαδικασία επαναλαμβάνεται και τον Σεπτέμβριο.
Η τελική εξέταση φοιτητών με δυσλεξία ή σημαντικό πρόβλημα υγείας γίνεται μετά από συνεννόηση.
Τα κριτήρια αξιολόγησης είναι προσβάσιμα στους φοιτητές από την ηλεκτρονική σελίδα του μαθήματος.
Συνιστώμενη Βιβλιογραφία
Συγγράμματα μέσω του συστήματος «Εύδοξος»
- Ψηφιακή Σχεδίαση με τις Γλώσσες VHDL και Verilog, Αρχές και Πρακτικές», Δ. Πογαρίδη, Εκδόσεις ΔΙΣΙΓΜΑ, 2019, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 86192991 (Κύριο Σύγγραμα)
- Α. Kleitz W., “Ψηφιακά Ηλεκτρονικά”, ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε., 8η Έκδοση, 2011, ISBN: 978-960-418-338-8, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 18548949.
Συμπληρωματική ελληνόγλωσση βιβλιογραφία
- Β. Mano Morris, Ciletti Michael, “Ψηφιακή Σχεδίαση”, Α. ΠΑΠΑΣΩΤΗΡΙΟΥ & ΣΙΑ Ι.Κ.Ε., 6η Έκδοση, 2018, ISBN: 978-960-491-113-4, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68406394.
- Γ. Leach, Malvino, “Ψηφιακά Ηλεκτρονικά”, ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε., 5η έκδ., 2006, ISBN: 960-8129-16-8, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 18548697. Α. Brown, Vranesic, “Σχεδίαση Ψηφιακών Συστημάτων με τη Γλώσσα VHDL”, ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε., 3η Έκδοση, 2011, ISBN: 978-960-418-340-1, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 18548944.
- Β. Tokheim Roger, “Ψηφιακά Ηλεκτρονικά”, ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε., 1η Έκδοση, 2018, ISBN: 978-960-418-735-5, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 68374023.
- Γ. Floyd Thomas L., “Ψηφιακά ηλεκτρονικά”, ΣΤΕΛΛΑ ΠΑΡΙΚΟΥ & ΣΙΑ ΟΕ, 1η έκδ., 2007, ISBN: 978-960-411-646-1, Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 14795.
Συμπληρωματική ξενόγλωσση βιβλιογραφία
- Α. Thomas Floyd, “Digital Fundamentals”, Pearson Group, 11th Ed., 2015, ISBN: 978-1292075983.
- Β. John F. Wakerly, “Digital Design Principles & Practices”, Pearson, 5th Ed., 2018, 978-0134460093.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά
- IEEE Transactions on Computer-Aided Design of Integrated Circuits and Systems
- IET Computers & Digital Techniques